انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

02 مرداد 1397

کتاب «سیماژنتیک» در تیرماه ۹۷ منتشر شد

اشتراک گذاری

با پیشرفت‌های فناورانه در داده‌های ژنتیکی و سیمای سرزمین، سیماژنتیک به‌عنوان یک شاخه جدید علمی پا به عرصه وجود نهاد. سیماژنتیک ترکیبی از بوم شناسی سیمای سرزمین، ژنتیک جمعیت و آمار مکانی است که به مطالعه پیامدهای حاصل از فعالیت‌های انسانی، تغییر محیط زیست و سیمای سرزمین بر تبادل ژنی و تنوع ژنتیکی گونه‌ها می‌پردازد.
هدف اصلی از تدوین این کتاب سهولت بخشیدن به روند فراگیری سه‌گام اصلی در سیماژنتیک، یعنی بوم‌شناسی سیمای سرزمین، ژنتیک جمعیت و آمارمکانی است. کتاب حاضر شامل سه بخش است که به مفاهیم پایه، روش‌ها و رویکردهای متداول در سیماژنتیک و کاربردهای سیماژنتیک در محیط‌ها و زیستگاه‌های مختلف پرداخته است.
کتاب حاضر به‌عنوان اولین کتاب درسی در زمینه آموزش سیماژنتیک جهت دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی تهیه شده و به‌عنوان تنها منبع فارسی در این زمینه می‌تواند مورد استفاده محققان و دانشجویان علاقمند به زمینه‌های تحقیقاتی بوم‌شناسی، ژنتیک جمعیت، بوم‌شناسی تکاملی و رفتار قرار گیرد.
این کتاب به صورت یک راهنما تهیه شده است تا افراد علاقه‌مند به سیماژنتیک بتوانند اطلاعات لازم را کسب کنند و مدرسان نیز برای تدریس در کلاس‌های دانشگاهی و کارگاه‌های آموزشی از این کتاب استفاده نمایند.