انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

16 فروردین 1399

کتاب «مدیریت منظر پایدار؛ طراحی، احداث و نگهداری» چاپ و منتشر شد

اشتراک گذاری

مدیریت فضای سبز، به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی و بنیادین مؤثر در احداث و نگهداری فضاهای شهری است، ولی چگونگی اجرای آن به‌شکلی پایدار و مستمر، نیازمند آگاهی از شاخص‌ها و معیارهای پایداری و فضای سبز، و نیز روش‌‌های اعمال این معیارها برای دستیابی به پایداری است.
کتاب حاضر با معرفی مفهوم پایداری در مدیریت فضای سبز و چگونگی طراحی منظر پایدار، و نیز با اشاره به نکاتی ارزشمند برای رسیدن به اصول پایداری در احداث و نگهداری فضاهای سبز، خواننده را به‌سوی مدیریت منظر پایدار هدایت می‌کند. این کتاب، همچنین مشکلات محیطی فضاهای سبز را با نگاه به فضاهای سبز شهری به‌عنوان اکوسیستم‌های زنده مطرح کرده و به بیان راه‎حل‌‌هایی برای رفع آن می‎پردازد. در پایان، با مطرح‌کردن راهکارهایی برای نگهداری عناصر موجود در فضای سبز ازجمله درختان و درختچه‎ها و نیز چمن‌ها بر طبق اصول پایداری، به خواننده در چگونگی مدیریت پایدار این عناصر در فضاهای سبز کمک می‌کند.
این کتاب احتمالاً به‌عنوان اولین کتاب یا حداقل به‌عنوان یکی از معدود کتاب‌های موجود در سطح کشور در زمینه‌‌های مرتبط با مدیریت فضای سبز، می‏تواند به‌عنوان یک کتاب درسی، راهگشای دانشجویان رشته‏های مهندسی فضای سبز و مهندسی کشاورزی، گرایش باغبانی زینتی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشد. همچنین این ترجمه، می‏تواند همراه با نسخه انگلیسی آن، به‌عنوان کتابی کمک‌درسی برای تقویت زبان تخصصی دانشجویان رشته‏های یادشده به‌کار آید و دانشجویان را با ترجمه لغات تخصصی و جملات مرتبط با مدیریت فضای سبز پایدار آشنا سازد.
نظر به جامعیت و گستردگی، و نیز بین‌رشته‌ای‌ بودن مفهوم مدیریت فضای سبز، به‌خوبی می‎توان بیان کرد کتاب حاضر برای گروه گسترده‌‌ای از متخصصان علوم کشاورزی و باغبانی، مهندسی فضای سبز، معماری منظر و اکولوژی ضروری است و نیز کلیه افراد درگیر در بخش طراحی، احداث و نگهداری فضای سبز شهری اعم از مدیران، مهندسین مشاور طراح و نیز ناظران و پیمانکاران برنامه‎ریزی، طراحی و نگهداری فضای سبز، هر یک به‌نوبه‌خود می‎توانند از این کتاب برای دستیابی به اطلاعات اجرایی و علمی مورد نیاز، یا مورد علاقه خود در زمینه مدیریت فضای سبز استفاده کنند.