انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

02 اسفند 1399

افزایش ضایعات، امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند

اشتراک گذاری

همواره بخش قابل توجهی از تولیدات و فرآورده‌‎های غذایی کشورهای مختلف به خصوص کشورهای جهان سوم بر اثر فساد ناشی از عوامل گوناگون فیزیکی شیمیایی و بیولوژیکی در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، توزیع و مصرف به صورت ضایعات از بین می‌رود یا دچار افت کیفیت می‌شوند. در این میان زائدات ایجاد شده در بخش‌های مختلف زنجیره تولید تا مصرف نیز تاثیر به سزایی بر افزایش ضایعات می‌گذارد.

عواملی همچون عدم حمل‌ونقل صحیح، عدم بسته‌بندی مناسب و عدم فرآوری و انبارداری صحیح و ... منجر به ایجاد این ضایعات می‌شود. وجود ضایعات و هدر رفت غذایی هم امینت غذایی و هم پایداری نظام‌های غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت در کشور ما نیز وجود دارد.

به همین منظور میزگردی با محوریت بررسی ضایعات محصولات کشاورزی از زنجیره تولید تا مصرف و راهکارهای مقابله آن با حضور دکتر فخری شهیدی، عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی، مهندس غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و دکتر فرشته حسینی، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی در دفتر ایسنا خراسان‌رضوی برگزار شد.

میزان ضایعات کشاورزی در کشور ایران بالغ بر 30 درصد است

فخری شهیدی عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد در این میزگرد در مورد میزان ضایعات بخش کشاورزی و عوامل ایجاد کننده آن در مرحله تولید اظهار کرد: بر اساس آمارها میزان ضایعات کشاورزی در کشور ایران بالغ بر 30 درصد است. این مقدار برای فرآورده‌های مختلف متفاوت است. تولید این ضایعات از مزرعه شروع شده و تا سفره ادامه دارد. این ضایعات به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند. عدم حمل‌ونقل صحیح، عدم بسته‌بندی مناسب و عدم فرآوری و انبارداری صحیح منجر به ایجاد این ضایعات می‌شود.

وی افزود: همچین در طی فراوری موادغذایی فراورده‌های جنبی یاby products نیز ایجاد می‌شود. برای مثال در گذشته در کارخانه‌های لبنیات آب پنیر نوعی فراورده جنبی محسوب می‌شد. در کارخانه رب گوجه‌فرنگی پوست گوجه‌فرنگی فراورده جنبی است که منشا لیکوپن است.

لینک خبر