انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

05 خرداد 1401

کتاب «خنگمان می‌کنند؛ نقشه پنهانی مدارس اجباری» از سری کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» منتشر شد.

اشتراک گذاری

به گزارش انتشارات جهاددانشگاهی مشهد، «خنگمان می‌کنند» در برگیرنده تجارب شخصی یک معلم با سابقه و نقدهای صریح وی به سیستم آموزش‌ و پرورش جهانی است که کودکان را تک بعدی و مصنوعی بار آورده و از شیوه زیست در فضاهای طبیعی محروم می‌سازد.

این اثر که نوشته جان تیلور گاتو است، توسط دنیا امیری و دلارام فلاحی ترجمه شده و در قالب سری کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» در ۱۰۸ صفحه، با قطع رقعی و قیمت ۵۸ هزار تومان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد به چاپ رسیده است.

در قسمتی از مقدمه نویسنده کتاب می‎خوانیم:

بعد از سال‌ها کلنجار رفتن با موانعی که بر سر راه بچه‌ها و آموزش است به این باور رسیده‌ام که مدارس انحصارطلب دولتی از نظر ساختار اصلاح‌ناپذیرند. اگر عقاید مرکزی‌شان آشکار شود دیگر نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. 

بعد از سال‌ها به این نکته رسیده‌ام که هر آنچه در لباس معلمی در مدرسه انجام داده‌ام در واقع، در خدمت نقشه‌ و دیدگاهی بوده است که عقاید مرکزی نظام مدرسه و اقتصاد مبتنی بر دیدگاه طبقاتی را تقویت می‌کند. وقتی می‌خواستم از تجربیاتِ مفیدِ دوران معلمی‌ام برایتان بگویم، متوجه شدم بهتر است به ‌جای آنکه از کارهای درستم حرف بزنم، درباره کارهای اشتباهی که انجام می‌دهم صحبت کنم. کارهای درستی که انجام می‌دهم به‌ راحتی قابل درک‌اند: از سر راه بچه‌ها کنار می‌روم، فضا و زمان کافی در اختیارشان می‌گذارم و برایشان احترام قائلم. اما کارهای اشتباهی که انجام می‌دهم عجیب، پیچیده و ترسناک‌اند. بگذارید در این کتاب به شما بگویم آن‌ها چه هستند.

 

خرید آنلاین کتاب از سایت انتشارات