انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

25 بهمن 1401

سه کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد تجدید چاپ شدند

اشتراک گذاری

سه کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد تجدید چاپ شدند

چاپ جدید کتاب‌های «همزیستی؛ مقدمه‌ای بر همبستگی‌های زیستی»، «تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بر منابع آب و محیط زیست» و «مواد تنظیم‌کننده رشد گیاهی؛ اصول و کاربرد» در زمستان ۱۴۰۱ توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شد.

به گزارش انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، چاپ دوم کتابِ «همزیستی؛ مقدمه‌ای بر همبستگی‌های زیستی» نوشته سوریندلر پاراکر و ورنون احمدژان که توسط مهرو حاجی‌منیری و مهزاد حسینی ترجمه شده در ۳۱۲ صفحه با قطع وزیری منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب با اشاره به اینکه همزیستی، همکاری بین دو یا چند موجود زنده مختلف است، آمده است: ممکن‌ است این همکاری دائمی بوده، موجودات زنده آن هیچ‌گاه جدا نشوند و یا همزیستی بین آن‌ها مدت زیادی دوام داشته‌ باشد. ممکن‌ است موجودات زنده‌ای که در همزیستی دخیل هستند، از یکدیگر سود برده یا آسیب ببینند و یا این‌که تحت تأثیر همکاری قرار نگیرند.

هیچ موجود زنده‌ای مانند یک جزیره، یکه‌و‌تنها نیست بلکه هر موجودی مستقیم یا غیر مستقیم با موجودات دیگر در ارتباط است، حتی وجود انسان هم یادآور نوعی همزیستی قدیمی است. تصور زندگی و تاریخ تکاملی آن بدون همزیستی دشوار است. در این کتاب به بررسی جزئیات مجموعه‌‌های همزیستی که در میان سلسله‌های متفاوت جهان زنده بیان می‌شوند، پرداخته ‌شده است.

همچنین کتاب «تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بر منابع آب و محیط زیست» نوشته علی‌مراد حسن‌لی که در ۱۹۸ صفحه با قطع وزیری توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شده به چاپ چهارم رسید.

در مقدمه این کتاب با اشاره به اینکه پژوهش‌های علمی بر روی روند تغییرات اقلیمی و عکس‌‏العمل زمین در ۱۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد تغییرات شتاب گرفته‌اند، آمده است: تغییر اقلیم قطعا در حال رخدادن است و دست‌کم تا دهه‌های آینده حتی اگر به ‏مقدار چشمگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته شود، کره زمین از آن متاثر است. میزان و شدت گرمایش زمین در قرن بیست‌ویکم به چگونگی نحوه انتشار گازهای گلخانه‎‌ای بستگی دارد.

نویسنده در این کتاب ضمن بررسی روند دگرگونی‏‌های اقلیمی و بازخوردهای آن در طبیعت، به ارائه راهبردهایی برای کنترل این پدیده و کاهش اثرات آن پرداخته است و با بررسی تغییرات مشاهده شده اقلیم در پیوند با آب، روش‌‏های سازگاری با این تغییرات و مدیریت منابع آب را در کانون توجه قرار داده است.

کتاب «مواد تنظیم‌کننده رشد گیاهی؛ اصول و کاربرد» نوشته آر.ان.ارتکا که توسط قدرت‌الله فتحی، بهروز اسماعیل‌پور و پریسا جلیل‌وند ترجمه شده و در ۲۸۰ صفحه با قطع وزیری منتشر شده نیز به چاپ پنجم رسید.

در مقدمه این کتاب با اشاره به اینکه در کشاورزی پیشرفته بیشترین سعی بر افزایش عملکرد را در واحد سطح و کاهش ضایعات و خسارات ناشی از عوامل نامساعد است، می‌خوانیم: یکی از رهیافت‌های نوین در بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی استفاده از هورمون‌های رشد گیاهی است.

در فصول اولیه این کتاب مفاهیم و کلیاتی درباره هورمون‌های رشد گیاهی و نحوه‌ی استخراج و مکانیسم اثر آن‌ها ارائه شده است. در بخش‌های بعدی به شرح فرایندهای فیزیولوژیکی و مراحل رشد گیاهی و اثر مواد رشد گیاهی بر روی هر کدام از این مراحل پرداخته است و در فصول پایانی کتاب، اثرات مواد رشد گیاهی در تغییر روند طبیعی رشد گیاه و استفاده از این مواد تحت عنوان علف‌کش‌ها بررسی شده است.